mandag 15. september 2014

Moodboard

Forrige tirsdag den 9.september hadde vi igjen prosjekt til fordypning. Vi hadde fått i lekse og finne bilder som viser hvem vi er og hva vi liker. Disse bildene skulle vi bruke til en moodboard. En moodboard er nesten det samme som collage. bare at man vil vise en type følelse i bildet.

Dette er da min ferdige moodboard. Det er ganske tydelig at jeg vil vise at jeg liker lilla møbler og pynteting. Vi brukte Adobe Illustrator når vi lagde moodboarden. Jeg har ikke brukt dette programmet før så det var litt vanskelig og komme i gang i begynnelsen, men når jeg begynte og forstå meg på det gikk det ganske fort.

Når man skal lage en moodboard er det ikke nok å ta masse bilder på et ark. Man må tenke komposisjon og hvor det passer og plassere bildene for å skape den følelsen man ønsker, og slik at det for eksempel ikke blir for tungt på den ene siden av moodboarden. Man må også tenke kontrast i forhold til hva som hører til hvor. Hvilke farger passer det og plassere ved siden av hverandre. Jeg fant fort ut at jeg måtte prøve flere måter før jeg kunne si meg fornøyd med moodboarden. Man får litt mer perspektiv hvis man prøver ut ideer og ikke sier seg ferdig med første mal.

 Mange moodboards har bilder som sitter tett i tett, eller bilder som får en liten ramme rundt hver. Jeg liker best når det er litt åpent rundt alle bildene. Dette er da grunnen til at de fleste bildene mine har hvit bakgrunn. Og med hvit bakgrunn ser man hva som er i fokus. Mens på det ene bildet av stua er det mye og se på, men siden jeg har mye lilla i moodboarden ser man hva jeg vil ha i fokus. Det er også en grunn til at stue bildet er nede på moodboarden. Hvis den hadde vært øverst på moodboarden hadde bildet tippet litt øverst.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar